امتداد فلسفه و حکمت اسلامی در اصول استنباط و دانش حقوق و قوانین شرعی یا فقه و اصول امامیه
محورهای موضوعی : رویه در فقه و حقوق اسلامی
1 - گروه فقه و حقوق خصوصی، دانشکده علوم و معارف، جامعه المصطفی العالمیه و سطوح عالیه قم، حوزه علمیه قم، قم شریف، ایران
کلید واژه: فلسفه فقه, فلسفه اصول, حکمت عملی, فلسفه تشریع, نظام ارزشی, امتداد فلسفه. ,
چکیده مقاله :
این پژوهش ناظر به بررسی نسبت میان فلسفه و علم اصول فقه است. فلسفه بهعنوان دانشی بنیادین، با تبیین مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و زبانشناختی، همواره بر روند شکلگیری و تکامل اصول فقه و فقه اثرگذار بوده است. این تأثیر گاه جنبهای بازدارنده داشته؛ چنانکه در عصر اخباریگری سبب رکود اجتهاد شد، و گاه جنبهای سازنده، که با دمیدن روح عقلانیت فلسفی، بنیانهای اصول را استحکام بخشید و عرصههای نوینی را در استنباط گشود. پرسش محوری آن است که فلسفه در چه سطوحی بر علم اصول و فقه تأثیر گذاشته و چه فرصتها و چالشهایی را برای آن فراهم کرده است. اهداف این بررسی عبارت است از: تبیین تأثیر مسائل فلسفی بر نظام کلی فقه، شامل روش و موضوعات آن؛ توضیح نقش قواعد فلسفی در حل مسائل جزئی اصولی؛ شناسایی فرصتهای ناشی از ورود فلسفه به عرصه اجتهاد؛ تحلیل چالشهایی همچون خلط میان واقعیات و اعتباریات؛ و نهایتاً ارائه چارچوبی متوازن برای بهرهگیری از فلسفه بدون تغییر هویت اعتباری اصول فقه. نتایج حاصل نشان میدهد که فلسفه در دو سطح کلی و جزئی بر اصول فقه و فقه تأثیر گذاشته است. در سطح کلی، به شکلگیری نگرش فلسفی به فقه، تقویت نقد اخباریان، تحول در زبان و تفسیر الفاظ، و تبیین ساختار و اهداف کلان فقه یاری رسانده است. در سطح جزئی، قواعدی همچون قاعده الواحد و استحاله تأثیر معدوم بر موجود در مباحث فقهی و اصولی کاربرد یافتهاند. جمعبندی نهایی این است که تعامل نقادانه و سنجیده فلسفه و اصول فقه و فقه میتواند به غنای بیشتر، پویایی و کارآمدی نظام اجتهادی منجر شود.
This study examines the relationship between Islamic philosophy and the science of uṣūl al-fiqh, exploring the ways philosophical inquiry influences the formation, evolution, and methodological structure of legal reasoning in Imāmī jurisprudence. As a foundational discipline, philosophy—through its ontological, epistemological, and linguistic frameworks—has continuously shaped the development of both fiqh and uṣūl. At times, this influence has been restrictive, such as during the era of Akhbārī dominance, when philosophical skepticism contributed to stagnation in ijtihād. At other times, it has been constructive, invigorating legal theory with rationalist methodology, strengthening its foundations, and opening new horizons for deduction and interpretation. The central question addressed is: In what dimensions has philosophy impacted uṣūl al-fiqh and fiqh, and what opportunities and challenges has this interaction created? The objectives of the study include: explaining the influence of philosophical questions on the overarching structure of fiqh, including its methods and subject matters; clarifying the role of philosophical principles in resolving specific issues within legal theory; identifying opportunities created by the entry of philosophical reasoning into the domain of ijtihād; analyzing challenges such as the conflation of realities (ḥaqāʾiq) and constructs (iʿtibārāt); and ultimately proposing a balanced framework that enables the use of philosophy without compromising the normative and constructed nature of uṣūl al-fiqh. The findings demonstrate that philosophy influences legal theory at both macro and micro levels. At the macro level, it contributes to the formation of a philosophical outlook toward fiqh, strengthens critiques of Akhbārī traditionalism, transforms legal language and the interpretation of expressions, and helps articulate the overarching structure and aims of legal reasoning. At the micro level, philosophical rules—such as “the unity of the cause” (qāʿidat al-wāḥid) and the impossibility of causal influence from nonexistence—are applied in discussions within uṣūl and fiqh. The study concludes that a critical, measured, and methodologically conscious engagement between philosophy and Islamic legal theory enriches and revitalizes the system of ijtihād, enhancing both its dynamism and its capacity for problem-solving in contemporary contexts.
آخوند خراسانی، محمدکاظم. (1412ق). كفایة الأصول: الطبقة الثانیة. بیروت: مؤسسه آلالبیت لإحیاء التراث.
آملی، میرزا محمدتقی. (1380ش). مصباح الهدی فی شرح العروة الوثقی (12 جلد). تهران: مؤلف.
اشتهاردی، شیخ علیپناه. (1417ق). مدارك العروة. قم: دارالأسوة للطباعة و النشر.
اصفهانی، محمدحسین. (1418ق). حاشیة كتاب المكاسب. قم: أنوار الهدی.
اصفهانی، میرزا مهدی. (1429ق). نهایة الدرایة. بیروت: مؤسسة آلالبیت لإحیاء التراث.
اصفهانی، میرزا مهدی. (1429ق). أبواب الهدی فی بیان طریق الهدایة الإلهیة (به كوشش سیدمحمدباقر نجفی یزدی). قم.
انصاری، مرتضی. (1415ق). كتاب المكاسب. قم: كنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری.
امامی خوانساری، محمد. (بىتا). الحاشیة الثانیة على المکاسب. قم.
امام خمینی، روحالله. (1410ق). تهذیب الأصول (تقریر جعفر سبحانی). قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
امام خمینی، روحالله. (1421ق). كتاب البیع. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی، سیدمصطفی. (1418ق). الخِیارات. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
بحرانی، یوسف بن احمد. (1405ق). الحدائق الناضرة فی أحكام العترة الطاهرة. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
جوادى آملی، عبدالله. (1386ش). رحیق مختوم (تدوین حمید پارسانیا). قم: مركز نشر اسراء.
جوادى آملی، عبدالله. (1387ش). عین نضاخ. قم: مركز نشر اسراء.
حسن بن زینالدین. (بىتا). معالم الدین و ملاذ المجتهدین. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
حلی، فخرالمحققین، محمد بن حسن بن یوسف. (1387ش). إیضاح الفوائد فی شرح مشكلات القواعد. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
حلی، جمالالدین احمد اسدی. (1407ق). المهذب البارع فی شرح المختصر النافع. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
حلی، حسن بن یوسف (علامه حلی). (1413ق). مختلف الشیعة فی أحكام الشریعة. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
حلی، نجمالدین جعفر (محقق حلی). (1408ق). شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
خوانساری، آقا حسین. (بىتا). مشارق الشموس فی شرح الدروس. بىجا.
خویى، ابوالقاسم. (بىتا). مصباح الفقاهة. قم: انتشارات داوری.
خویى، ابوالقاسم. (1422ق). مصباح الأصول. قم: مؤسسة احیاء آثار الامام الخوئی.
خویى، ابوالقاسم. (1422ق). محاضرات فی أصول الفقه. قم: مؤسسة احیاء آثار الامام الخوئی.
روحانی، سیدصادق. (1412ق). فقه الصادق (ع). قم: دارالكتاب.
سبحانی، جعفر. (1424ق). الحج فی الشریعة الإسلامیة الغراء. قم: مؤسسه امام صادق (ع).
سبزواری، سیدعبدالأعلى. (1413ق). مهذب الأحكام. قم: مؤسسة المنار.
سبزواری، ملاهادی. (1413ق). شرح المنظومة (تصحیح حسن حسنزاده آملی). قم: نشر ناب.
سروش، عبدالکریم. (1366ش). تفرج صنع. تهران: نشر سروش.
سیستانی، سیدعلی. (1414ق). الرافد فی علم الأصول (تقریر منیر قطیفی). قم: لیتوگرافی حمید.
شهید اول (عاملی، محمد بن مکی). (1417ق). الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
شهید ثانی، زینالدین. (1413ق). مسالك الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام. قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
شیرازی، سیدمحمد. (1387ش). الوصول إلی كفایة الأصول (الطبعة الثانیة). قم: مكتبة الوجدانی.
صدر، محمدباقر. (1421ق). المعالم الجدیدة للأصول. قم: مركز الأبحاث و الدراسات التخصصیة للشهید الصدر.
صدر، محمدباقر. (1426ق). بحوث فی علم الأصول (تقریر سیدمحمود هاشمی شاهرودی). قم: مؤسسة دائرةالمعارف فقه اسلامی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1411ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1385ش). نهایة الحكمة (تصحیح استاد فیاضی). قم: مؤسسه آموزشی امام خمینی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (بىتا). حاشیة الكفایة. قم: بنیاد علمی فكری علامه طباطبایی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1428ق). مجموعه رسائل. قم: مكتبة فدك.
عباسی زنجانی، محمدمسعود. (1390ش). ترجمه و شرح كفایة الأصول آخوند خراسانی. قم: دارالفكر.
عبودیت، عبدالرسول. (1385ش). درآمدی به نظام حكمت صدرايی. تهران: سمت.
عاملی، سیدجواد. (1419ق). مفتاح الكرامة. قم: جامعه مدرسین.
عابدی شاهرودی، علی. (1388ش). پژوهش و روششناسی علم اصول. فصلنامه پژوهه، 7.
فیض، علیرضا. (1381ش). مبادی فقه و اصول (ج 13). تهران: دانشگاه تهران.
قزوینی، سیدعلی موسوی. (1427ق). الاجتهاد و التقلید (التعلیقة على معالم الأصول). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
کلانتری، میرزا ابوالقاسم. (1425ق). مطارح الأنظار (ج 1). قم: مجمع فكر اسلامی.
گرجی، ابوالقاسم. (1363ش). تأثیر منطق در علم اصول. حوزه، 7.
مكارم شیرازی، ناصر. (1428ق). أنوار الأصول (تقریر احمد قدسی). قم: مدرسة الإمام علی بن أبیطالب (ع).
مطهری، مرتضی. (1375ش). اصول فلسفه و روش رئالیسم. قم: صدرا.
مطهری، مرتضی. (1378ش). مجموعه آثار: آشنایی با علوم اسلامی (بخش علم اصول فقه). تهران: صدرا.
مظفر، محمدرضا. (1388ش). اصول الفقه. قم: اسماعیلیان.
میرداماد، محمدباقر. (1367ش). القبسات. تهران: دانشگاه تهران.
میرزای قمی، ابوالقاسم بن محمدحسن. (1378ق). القوانین المحكمة فی الأصول. قم: كتابفروشی علمیه اسلامی.
نائینی، محمدحسین. (1418ق). رسالة الصلاة فی المشكوك. قم: مؤسسة آلالبیت.
نائینی، محمدحسین. (1411ق). كتاب الصلاة (2 جلد). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
نائینی، محمدحسین. (1373ش). منیة الطالب فی حاشیة المکاسب. تهران: المکتبة المحمدیة.
نراقی، ملا احمد. (1415ق). مستند الشیعة فی أحكام الشریعة. قم: مؤسسة آلالبیت.
نراقی، ملا محمدمهدی. (بىتا). لوامع الأحكام فی فقه شریعة الإسلام. قم.
نراقی، ملا محمدمهدی. (1422ق). مشارق الأحكام. قم: كنگره نراقیین.
نجفی، محمدحسن (صاحب جواهر). (1404ق). جواهر الكلام فی شرح شرائع الإسلام. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
نجفی، محمدحسن (صاحب جواهر). (1421ق). جواهر الكلام فی ثوبه الجدید. قم: دائرةالمعارف فقه اسلامی.
همدانی، آقارضا. (1416ق). مصباح الفقیه. قم: مؤسسة الجعفریة و مؤسسة النشر الإسلامی.
یزدی، محمدكاظم. (1421ق). حاشیة المکاسب. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
References
Akhund Khurasani, Muhammad Kazim. (1412 AH). Kifāyat al-Uṣūl, 2nd ed. Beirut: Al al-Bayt Institute for the Revival of Heritage.
Āmulī, Mirza Muhammad-Taqī. (2001 / 1380 SH). Miṣbāḥ al-Hudā fī Sharḥ al-‘Urwat al-Wuthqā (12 vols.). Tehran: Author.
Eshtihārdī, Shaykh ‘Alī-Panāh. (1417 AH). Madārik al-‘Urwa. Qom: Dār al-Uswah.
Isfahānī, Muhammad Ḥusayn. (1418 AH). Ḥāshiyat Kitāb al-Makāsib. Qom: Anwār al-Hudā.
Isfahānī, Mirza Mahdī. (1429 AH). Nihāyat al-Dirāyah. Beirut: Al al-Bayt Institute for the Revival of Heritage.
Isfahānī, Mirza Mahdī. (1429 AH). Abwāb al-Hudā fī Bayān Ṭarīq al-Hidāyah al-Ilāhiyyah (ed. Sayyid Muhammad-Bāqir Najafī Yazdī). Qom.
Ansārī, Murtazā. (1415 AH). Kitāb al-Makāsib. Qom: International Congress of Shaykh al-Aʿẓam Ansārī.
Imāmī Khwānsārī, Muhammad. (n.d.). Al-Ḥāshiyah al-Thāniyah ‘alā al-Makāsib. Qom.
Imam Khomeini, Ruhollah. (1410 AH). Tahdhīb al-Uṣūl (transcribed by Ja‘far Subḥānī). Qom: Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini’s Works.
Imam Khomeini, Ruhollah. (1421 AH). Kitāb al-Bayʿ. Tehran: Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini’s Works.
Khomeini, Sayyid Muṣṭafā. (1418 AH). Al-Khiyārāt. Tehran: Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini’s Works.
Bahrānī, Yūsuf b. Aḥmad. (1405 AH). Al-Ḥadā’iq al-Nāḍirah fī Aḥkām al-‘Itrah al-Ṭāhirah. Qom: Islamic Publications Office.
Jawādī Āmulī, ‘Abdullāh. (2007 / 1386 SH). Rahiq Makhtūm (ed. Ḥamīd Pārsāniyā). Qom: Isra Publications.
Jawādī Āmulī, ‘Abdullāh. (2008 / 1387 SH). ‘Ayn Naḍḍākh. Qom: Isra Publications.
Hasan b. Zayn al-Dīn (Second Martyr). (n.d.). Ma‘ālim al-Dīn wa Malādh al-Mujtahidīn. Qom: Islamic Publications Office.
Ḥillī, Fakhr al-Muḥaqqiqīn (Muḥammad b. al-Ḥasan b. Yūsuf). (2008 / 1387 SH). Īḍāḥ al-Fawā’id fī Sharḥ Mushkilāt al-Qawā‘id. Qom: Ismā‘īliyyān.
Ḥillī, Jamāl al-Dīn Aḥmad Asadī. (1407 AH). Al-Muhadhdhab al-Bāri‘ fī Sharḥ al-Mukhtaṣar al-Nāfi‘. Qom: Islamic Publications Office.
‘Allāmah Ḥillī, Ḥasan b. Yūsuf. (1413 AH). Mukhtalaf al-Shī‘a fī Aḥkām al-Sharī‘a. Qom: Islamic Publications Office.
Muḥaqqiq al-Ḥillī, Najm al-Dīn Ja‘far. (1408 AH). Sharā’i‘ al-Islām fī Masā’il al-Ḥalāl wa al-Ḥarām. Qom: Ismā‘īliyyān.
Khwānsārī, Āqā Ḥusayn. (n.d.). Mashāriq al-Shumūs fī Sharḥ al-Durūs. n.p.
Khu’ī, Abū al-Qāsim. (n.d.). Miṣbāḥ al-Fiqhah. Qom: Dāwarī Publications.
Khu’ī, Abū al-Qāsim. (1422 AH). Miṣbāḥ al-Uṣūl. Qom: Institute for Revival of the Works of Imam al-Khu’ī.
Khu’ī, Abū al-Qāsim. (1422 AH). Muḥāḍarāt fī Uṣūl al-Fiqh. Qom: Institute for Revival of the Works of Imam al-Khu’ī.
Rūḥānī, Sayyid Ṣādiq. (1412 AH). Fiqh al-Ṣādiq (a). Qom: Dār al-Kitāb.
Subḥānī, Ja‘far. (1424 AH). Al-Ḥajj fī al-Sharī‘ah al-Islāmiyyah al-Gharrā’. Qom: Imam Ṣādiq Institute.
Sabzawārī, Sayyid ‘Abd al-A‘lā. (1413 AH). Muhadhdhab al-Aḥkām. Qom: Al-Manār.
Sabzawārī, Mullā Hādī. (1413 AH). Sharḥ al-Manẓūmah (ed. Ḥasan Ḥasan-Zādah Āmulī). Qom: Naab Publishing.
Soroush, ‘Abdolkarim. (1987 / 1366 SH). Tafarruj-e Ṣun‘. Tehran: Soroush.
Sīstānī, Sayyid ‘Alī. (1414 AH). Al-Rāfid fī ‘Ilm al-Uṣūl (transcribed by Munīr Qaṭīfī). Qom: Hamīd Lithography.
Shahīd Awwal (Muḥammad b. Makī al-‘Āmilī). (1417 AH). Al-Durūs al-Shar‘iyyah fī Fiqh al-Imāmiyyah. Qom: Islamic Publications Office.
Shahīd Thānī, Zayn al-Dīn. (1413 AH). Masālik al-Afhām ilā Tanqīḥ Sharā’i‘ al-Islām. Qom: Islamic Knowledge Institute.
Shīrāzī, Sayyid Muḥammad. (2008 / 1387 SH). Al-Wuṣūl ilā Kifāyat al-Uṣūl (2nd ed.). Qom: Maktabat al-Wajdānī.
Ṣadr, Muḥammad Bāqir. (1421 AH). Al-Ma‘ālim al-Jadīdah li-l-Uṣūl. Qom: Center for Research on Shahīd al-Ṣadr.
Ṣadr, Muḥammad Bāqir. (1426 AH). Buḥūth fī ‘Ilm al-Uṣūl (transcribed by Sayyid Maḥmūd Hāshimī Shahrūdī). Qom: Islamic Jurisprudence Encyclopedia Foundation.
Ṭabāṭabā’ī, Sayyid Muḥammad-Ḥusayn. (1411 AH). Al-Mīzān fī Tafsīr al-Qur’ān. Beirut: Al-A‘lamī.
Ṭabāṭabā’ī, Sayyid Muḥammad-Ḥusayn. (2006 / 1385 SH). Nihāyat al-Ḥikmah (ed. Ustād Fayyāẓī). Qom: Imam Khomeini Educational Institute.
Ṭabāṭabā’ī, Sayyid Muḥammad-Ḥusayn. (n.d.). Ḥāshiyat al-Kifāyah. Qom: ʿAllāmah Ṭabāṭabā’ī Scientific Foundation.
Ṭabāṭabā’ī, Sayyid Muḥammad-Ḥusayn. (1428 AH). Majmū‘at al-Rasā’il. Qom: Maktabat Fadak.
Abbāsī Zanjānī, Muhammad-Mas‘ūd. (2011 / 1390 SH). Translation and Commentary on Kifāyat al-Uṣūl by Akhund Khurasani. Qom: Dār al-Fikr.
‘Abūdiyyat, ‘Abd al-Rasūl. (2006 / 1385 SH). Introduction to the System of Ṣadrian Philosophy. Tehran: SAMT.
‘Āmilī, Sayyid Jawād. (1419 AH). Miftāḥ al-Karāmah. Qom: Society of Seminary Teachers.
‘Ābedī Shāhrūdī, ‘Alī. (2009 / 1388 SH). “Research Methodology in Uṣūl.” Pajouheh Quarterly, 7.
Fayḍ, Alī-Reżā. (2002 / 1381 SH). Foundations of Fiqh and Uṣūl (Vol. 13). Tehran: University of Tehran.
Qazwīnī, Sayyid ‘Alī Mūsawī. (1427 AH). Al-Ijtihād wa-l-Taqlīd (al-Ta‘liqah ‘alā Ma‘ālim al-Uṣūl). Qom: Islamic Publications Office.
Kalāntarī, Mirzā Abū al-Qāsim. (1425 AH). Maṭāriḥ al-Anẓār (Vol. 1). Qom: Islamic Thought Assembly.
Gorji, Abolqāsem. (1984 / 1363 SH). The Influence of Logic on Uṣūl al-Fiqh. Hawzah Journal, 7.
Makārim Shīrāzī, Nāṣir. (1428 AH). Anwār al-Uṣūl (transcribed by Aḥmad Qoddūsī). Qom: Madrasat Imām ‘Alī b. Abī Ṭālib (a).
Motahhari, Murtazā. (1996 / 1375 SH). The Principles of Philosophy and the Method of Realism. Qom: Sadra.
Motahhari, Murtazā. (1999 / 1378 SH). Collected Works: Introduction to Islamic Sciences (Science of Uṣūl al-Fiqh). Tehran: Sadra.
Muẓaffar, Muḥammad Reżā. (2009 / 1388 SH). Uṣūl al-Fiqh. Qom: Ismā‘īliyyān.
Mīr Dāmād, Muhammad Bāqir. (1988 / 1367 SH). Al-Qabasāt. Tehran: University of Tehran.
Mīrzā-ye Qummī, Abū al-Qāsim b. Muhammad-Ḥasan. (1378 AH). Al-Qawānīn al-Muḥkamah fī al-Uṣūl. Qom: Islamic Bookstore.
Nā’īnī, Muḥammad Ḥusayn. (1418 AH). Risālat al-Ṣalāh fī al-Mashkūk. Qom: Al al-Bayt Institute.
Nā’īnī, Muḥammad Ḥusayn. (1411 AH). Kitāb al-Ṣalāh (2 vols.). Qom: Islamic Publications Office.
Nā’īnī, Muḥammad Ḥusayn. (1994 / 1373 SH). Muniyyat al-Ṭālib fī Ḥāshiyat al-Makāsib. Tehran: Al-Maktabah al-Muḥammadīyah.
Narāqī, Mullā Aḥmad. (1415 AH). Mustanad al-Shī‘ah fī Aḥkām al-Sharī‘ah. Qom: Al al-Bayt Institute.
Narāqī, Mullā Muḥammad-Mahdī. (n.d.). Lawāmi‘ al-Aḥkām fī Fiqh Sharī‘at al-Islām. Qom.
Narāqī, Mullā Muḥammad-Mahdī. (1422 AH). Mashāriq al-Aḥkām. Qom: Naraqī Congress.
Najafī, Muḥammad Ḥasan (Ṣāḥib al-Jawāhir). (1404 AH). Jawāhir al-Kalām fī Sharḥ Sharā‘i‘ al-Islām. Beirut: Dār Iḥyā’ al-Turāth al-‘Arabī.
Najafī, Muḥammad Ḥasan. (1421 AH). Jawāhir al-Kalām fī Thawbih al-Jadīd. Qom: Islamic Jurisprudence Encyclopedia.
Hamadānī, Āqā Reżā. (1416 AH). Miṣbāḥ al-Faqīh. Qom: Al-Ja‘fariyyah & Islamic Publishing Institute.
Yazdī, Muḥammad Kāẓim. (1421 AH). Ḥāshiyat al-Makāsib. Qom: Ismā‘īliyyān.