مقایسه اثربخشی آموزش حافظه فعال و هوش موفق استرنبرگ بر عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی و تحولیآمنه ذاکری 1 , سمانه سادات جعفر طباطبایی 2 , تکتم سادات جعفر طباطبایی 3 , فاطمه شهابی زاده 4
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران.
3 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، بیرجند، ایران
کلید واژه: هوش موفق, حافظه فعال, عملکرد تحصیلی, کفایت اجتماعی, دانشآموزان,
چکیده مقاله :
نظر به تأثیر متقابل عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی بر یکدیگر و کیفیت زندگی دانشآموزان، مداخلات هدفمند میتوانند نقش مهمی در بهبود این دو متغیر ایفا کنند. لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش حافظه فعال و هوش موفق استرنبرگ بر عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی دانشآموزان متوسطه بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و دوره پیگیری بود. جامعه آماری در این پژوهش، دانشآموزان دختر متوسطه اول مناطق 1 و 3 تهران بود. طبق نمونهگیری دردسترس، 51 دانشآموز انتخاب و در سه گروه 17 نفره بهصورت تصادفی (کنترل، آزمایش اول، آزمایش دوم) قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت مداخلات آموزش حافظه فعال و هوش موفق استرنبرگ قرار گرفتند. پرسشنامههای کفایت اجتماعی پرندین (1385) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) ابزار پژوهش بودند. دادههای پژوهش بهوسیله آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد اثربخشی هوش موفق و حافظه فعال بر عملکرد تحصیلی و کفایت اجتماعی متفاوت است. میانگینهای تعدیلشده نشان داد که در هردو متغیر اثربخشی آموزش هوش موفق بیشتر است زیرا میانگین کفایت اجتماعی و عملکرد تحصیلی آن، از گروه حافظه فعال بیشتر است. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد این اثربخشی و تفاوت آن در دوره پیگیری دوماهه نیز تداوم داشت (001/0>P). طبق یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی مدارس بهویژه برای دانشآموزان متوسطه، از روشهای مبتنی بر هوش موفق بهعنوان یک رویکرد جامع و کارآمد برای بهبود همزمان عملکرد تحصیلی و مهارتهای اجتماعی بهره ببرند.
Given the mutual influence of academic performance and social competence on each other and the quality of life of students, targeted interventions can play an important role in improving these two variables. Therefore, the aim of the present study was to compare the effectiveness of working memory training and Sternberg's successful intelligence on academic performance and social competence of high school students. The research method was a quasi-experimental design with a pretest-posttest design and a follow-up period. The statistical population in this study was female first-year high school students in Tehran's regions 1and3. According to available sampling, 51students were selected and randomly assigned to three groups of 17 (control, first experiment, second experiment). The experimental groups underwent working memory training and Sternberg's successful intelligence interventions. The social competence questionnaires of Parandin(2006) andPham&Taylor(1999) were the research instruments. The research data were analyzed using repeated measures analysis of variance in SPSS-26. The findings showed that the effectiveness of successful intelligence and working memory on academic performance and social competence is different. The adjusted means showed that in both variables, the effectiveness of successful intelligence training is higher because the average of social competence and academic performance is higher than the working memory group. The results of the Bonferroni post hoc test also showed that this effectiveness and its difference continued in the two-month follow-up period (P<0.001).
باباخانی، مریم؛ پرندین، شیما (1402). الگوی ساختاری شایستگی اجتماعی و بهزیستی ذهنی براساس سرمایههای روانشناختی با نقش میانجی رضایت از زندگی در دختران و زنان جوان سرپل ذهاب. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 13(50)، 31-42. DOI: 10.22034/spr.2023.386035.1819
برامکه، زهرا؛ فدوی، محبوبه السادات؛ یوسفی، زهرا. (1402). تدوین بسته آموزش هوش موفق معطوف به کاهش رفتارهای پرخطر ویژه نوجوانان. پویایی روانشناختی در اختلالهای خلقی، 2(4)، 101-114. DOI: 10.22034/pdmd.2024.444922.1054
پیری، موسی؛ اسدیان، سیروس (1390). رابطه بین عملکرد خانواده و کفایت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس. فصلنامه علوم رفتاری، 2(1)، 41-25. https://journals.iau.ir/article_702200.html
پیری، ولی؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ آتش افروز، عسگر (1401). آزمایش مدل رابطه التزام تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی، غیبت از مدرسه و عملکرد تحصیلی ازطریق نقش میانجیگری پایستگی تحصیلی در دانشآموزان. مجله روانشناسی، 26(4)، 327-336. https://dorl.net/dor/20.1001.1.18808436.1401.26.4.10.3
خالقی تبار، سهیلا؛ کاشانی وحید، لیلا؛ سعادتی شامیر، ابوطالب؛ ابولمعالی الحسینی، خدیجه. (1401). تأثیر آموزش هوش موفق بر تحمل ابهام، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(3)، 1356-1372. https://doi.org/10.22038/mjms.2022.21702
خیلدار، ریحانه؛ فتحی آشتیانی، مینا (1403). رابطه بین صمیمت خانواده بر عزت نفس نوجوانان: نقش میانجیگری اعتیاد به اینترنت. مجله روانشناسی، 28(1)، 123-131. http://www.iranapsy.ir/Article/45109
دلاور، علی (1401). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1402). روشهاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: آگه.
شکوهی، راحله؛ رستمی، حنانه؛ رستمی، فاطمه. (1401). اثربخشی آموزش هوش موفق استرنبرگ بر بهبود اشتیاق به مدرسه و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان ابتدایی. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، ۷(۵۵)، ۴۱۵-۴۰۵. http://ijndibs.com/article-1-742-fa.html
صفاریه، محدثه؛ رضایی، علی محمد؛ محمدی فر، محمدعلی (1401). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999). مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 13(1)، 1-15. DOI: 10.22118/edc.2021.305873.1891
عامری، نرجس؛ نجفی، محمود (1403). روابط ساختاری ناگویی هیجانی و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان: نقش میانجی انعطافپذیری روانشناختی. مجله روانشناسی، 28(2)، 142-151. http://iranapsy.ir/Article/45546/FullText
قاسمی، سولماز؛ ارجمندنیا، علی اکبر و غلامعلی لواسانی، مسعود (1398). طراحی بسته توانبخشی خانوادهمحور و بررسی تأثیر آن بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان. توانمندسازی کودکان استثنائی، 2(10)، 215-200. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2019.95990
قاسمی، سید علیرضا؛ خسروی، حسین؛ میری، مینو؛ پورشافعی، هادی؛ خسروی، فائزه (1402). پیش بینی سازگاری دانشآموزان براساس فرهنگ مدرسهای: نقش میانجی کیفیت زندگی در مدرسه. مطالعات روانشناسی تربیتی، 20(51)، 104-82. https://doi.org/10.22111/jeps.2023.45461.5377
قبادی، لیلا؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل؛ مصرآبادی، جواد (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 11(42)، 93-110. https://doi.org/10.22034/spr.2021.252993.1575
محکمکار، عاطفه؛ شاطریان، فاطمه؛ نیکوکار، اعظم. (1403). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر خودآگاهی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 10(1), 305-313. https://doi.org/10.22034/ijes.2024.2015018.1493
مرادیان، نصراله. (1402). اثربخشی آموزش حافظه فعال بر انعطافپذیری شناختی، بهبود عملکرد تحصیلی و حل مسئله دانشآموزان با ناتوانی یادگیری درس ریاضی. راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 18(2)، 223-239. https://ijpk.ir/showpaper/4161749
معصوم زاده، سمیرا؛ حاج حسینی، منصوره؛ غلامعلی لواسانی، مسعود. (1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق بر درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 92-104. https://doi.org/10.22098/jsp.2022.1567
معینی، مهری؛ آقابابایی، سارا . (1402). تاثیر آموزش هوش موفق مبتنی بر پروژه آورورا بر تواناییهای تحلیلی ، عملی، خلاقانه، حل مسئله اجتماعی و تفکر انتقادی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی. سلامت روانی در مدرسه، 1(2)، 10-22. https://doi.org/10.22034/jmhs.2023.185913
نظری، عابده؛ سعدی پور، اسماعیل؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ اسدزاده، حسن. (1402). طراحی و اعتباریابی بسته آموزش هوش موفق استرنبرگ و اثربخشی آن بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 20(51)، 151-138. https://doi.org/10.22111/jeps.2023.44995.5338
Aneesh, A., Sia, S. K., & Kumar, P. (2024). Parent-child relationship and psychological well-being of adolescents: Role of emotion regulation and social competence. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 34(2), 153-171. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/10911359.2023.2221321
Baramake, Z., Fadavi, M. S., & Yousefi, Z. (2024). The Development of a Successful Intelligence Training Package Aimed at Reducing High-Risk Behaviors in Adolescents. Journal of Assessment and Research in Applied Counseling (JARAC), 6(3), 70-80. https://doi.org/10.61838/kman.jarac.6.3.8
Caceres, I., Moreno, C., Roman, M., & Palacios, J. (2021). The social competence of internationally-adopted and institutionalized children throughout childhood: a comparative and longitudinal study. Early Childhood Research Quarterly, 57, 260-270. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.07.002
Cheng, L., Yan, J., Ma, X., Chen, X., & Liu, Z. (2022). The Revision and Application of Aurora in China: Based on Successful Intelligence. Journal of Intelligence, 10(4), 120-128. https://doi.org/10.3390/jintelligence10040120
Felner, R. D., Lease, A. M., & Phillips, R. S. C. (1990). Social competence and the language of adequacy as a subject matter for psychology: A quadripartite tri-level framework. In Gullotta TP, Adams GR, Montemayor R, editors. The Development of Social Competence in Adolescence. Thousand Oaks: Sage Publications. https://doi.org/10.12724/ajss.29.1
Foody, M., Kuldas, S., Sargioti, A., Mazzone, A., & Norman, J. O. H. (2023). Sexting behavior among adolescents: Do friendship quality and social competence matter?. Computers in Human Behavior, 142, 107651. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107651
Ghasemi, S. A., Mahdizadeh, I., Salarsadeghi, M., & Miri, M. (2024). The Role of School Life Quality in Predicting Adolescents' Learned Helplessness with the Mediating Role of Assertiveness. Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies (JAYPS), 5(2), 48-57. https://doi.org/10.61838/kman.jayps.5.2.6
Hou, Y., Qin, C., & Xu, P. (2024). Social Media Use and Academic Performance in Chinese Children and Adolescents: A Moderated Chain Mediation Model. Behavioral Sciences, 14(10), 867. https://doi.org/10.3390/bs14100867
Irfan, M., & Malik, M. S. (2023). The Impact of Successful Intelligence, Entrepreneurial Personality, and Social Skills on Sustainable Entrepreneurship. Knowledge Management & E-Learning, 15(4), 600-613. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2023.15.034
Jordan, T. L., Klabunde, M., Green, T., Hong, D. S., Ross, J. L., Jo, B., & Reiss, A. L. (2023). Longitudinal investigation of cognition, social competence, and anxiety in children and adolescents with Turner syndrome. Hormones and behavior, 149, 105300. https://doi.org/10.1016/j.yhbeh.2022.105300
Kansok-Dusche, J., Wettstein, A., Castellanos, M., Schwab, C., Subramaniam, A., Wachs, S., & Bilz, L. (2024). Associations between social competence, perceived parents’ prosocial educational goals and adolescents’ hate speech perpetration in school. Victims & Offenders, 19(3), 419-446. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/15564886.2023.2189191
Li, A. R., Thomas, M. L., Gonzalez, M. R., McCarthy, M. J., Hasler, B. P., Tapert, S. F., & Meruelo, A. D. (2024). Greater social jetlag predicts poorer NIH Toolbox crystallized cognitive and academic performance in the Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) study. Chronobiology International, 1-11. https://doi.org/10.1080/07420528.2024.2353848
Lin, X., Liao, Y., & Li, H. (2023). Parenting styles and social competence in Chinese preschoolers: A moderated mediation model of singleton and self-regulation. In The Impact of New Fertility Policies on Early Education and Development in China (pp. 75-89). Routledge. https://doi.org/10.1080/10409289.2021.1940643
Marcone, R., Borrone, A., & Caputo, A. (2021). Peer interaction and social competence in childhood and early adolescence: The effects of parental behavior. Journal of Family Studies, 27(2), 178-195. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/13229400.2018.1526702
Mohkamkar, A., Shaterian, F., & Nikookar, A. (2024). The Effectiveness of Education based on Successful Intelligence on Emotional Self-Awareness and Academic Engagement of Secondary School Students. Sociology of Education, 10(1), 305-313. https://iase-jrn.ir/index.php/se/article/view/432
Mohzana, M. (2024). The Impact of the New Student Orientation Program on the Adaptation Process and Academic Performance. International Journal of Educational Narratives, 2(2), 169-178. https://doi.org/10.55849/ijen.v2i2.763
Mouzan, H. M., & Farhan, N. S. (2024). Successful intelligence and its relationship to lateral thinking among fifth-graders in mathematics. Czech Journal of Multidisciplinary Innovations, 29, 24-43. https://peerianjournal.com/index.php/czjmi/article/view/851
Nejati, V., Derakhshan, Z., & Mohtasham, A. (2023). The effect of comprehensive working memory training on executive functions and behavioral symptoms in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Asian journal of psychiatry, 81, 103469. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2023.103469
Pahor, A., Seitz, A. R., & Jaeggi, S. M. (2022). Near transfer to an unrelated N-back task mediates the effect of N-back working memory training on matrix reasoning. Nature Human Behavior, 6(9), 1243-1256. https://psycnet.apa.org/doi/10.1038/s41562-022-01384-w
Ripp, I., Emch, M., Wu, Q., Lizarraga, A., Udale, R., von Bastian, C. C., ... & Yakushev, I. (2022). Adaptive working memory training does not produce transfer effects in cognition and neuroimaging. Translational psychiatry, 12(1), 512. https://doi.org/10.1038/s41398-022-02272-7
Sahib, A. A., & Wahhab, A. M. A. (2023). Employ Successful Intelligence to Raise the Internal Auditor's Ability to Assess Risks: Evidence from Iraq. Technium Business and Management, 3, 59-78. https://doi.org/10.47577/tssj.v43i1.8831
Saw, K. N. N., & Han, B. (2021). Effectiveness of successful intelligence training program: A meta‐analysis. PsyCh Journal, 10(3), 323-339. https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/pchj.443
Shimizu, T., Nayar, S. G., Swire, M., Jiang, Y., Grist, M., Kaller, M., ... & Richardson, W. D. (2023). Oligodendrocyte dynamics dictate cognitive performance outcomes of working memory training in mice. Nature Communications, 14(1), 6499-6508. https://doi.org/10.1038/s41467-023-42293-4
Sternberg, R. J. (2020). Is Being “Gifted” a Blessing or a Curse, or Some of Both?. Empirical Studies of the Arts, 38(1), 90-99. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0276237419868945
Tong, Y., & Li, J. X. (2024). Gender egalitarian attitudes toward family roles and ability, study time, and the academic performance of rural Chinese adolescents. Chinese Sociological Review, 56(1), 1-29.
Tuerk, C., Anderson, V., Bernier, A., & Beauchamp, M. H. (2021). Social competence in early childhood: An empirical validation of the SOCIAL model. Journal of Neuropsychology, 15(3), 477-499. https://doi.org/10.1111/jnp.12230
Wang, F., Ni, X., Zhang, M., & Zhang, J. (2024). Educational digital inequality: A meta-analysis of the relationship between digital device use and academic performance in adolescents. Computers & Education, 105003. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105003
Zhang, Y., Fu, J., & Zhao, X. (2024). Neural correlates of working memory training: An fMRI meta-analysis. NeuroImage, 301, 120885. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2024.120885
Zheng, W., Akaliyski, P., Ma, C., & Xu, Y. (2024). Cognitive flexibility and academic performance: Individual and cross-national patterns among adolescents in 57 countries. Personality and Individual Differences, 217, 112455. https://doi.org/10.1016/j.paid.2023.112455