نقش واسطهای خودباوریهای خلاق در تأثیر باورهای معرفت شناختی بر ریسکپذیری فکری دانشآموزان
الموضوعات : روانشناسی
آمینه راهنما
1
,
هیمن خضری آذر
2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد. مهاباد، ایران.
2 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: باورهای معرفت شناختی, هویت شخصی خلاق, خودکارآمدی خلاق, ریسکپذیری فکری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای خودباوریهای خلاق در تأثیر باورهای معرفتشناختی بر ریسکپذیری فکری دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان مهاباد به تعداد 1850 نفر بود. نمونهای شامل 352 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت آنلاین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد باورهای معرفتشناختی (شومر، 1993)، ریسکپذیری فکری (بگتو، 2009) و مقیاس خودکارآمدی خلاق (کارووفسکی و همکاران، 2013) استفاده گردید. تحلیل دادهها با مدل معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس انجام شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم باورهای معرفتشناختی «ثبات دانش» و «سادهبودن دانش» بر ریسکپذیری فکری مثبت و معنادار بود. اثر مستقیم باور معرفتشناختی «یادگیری سریع» بر ریسکپذیری فکری منفی و معنادار گزارش شد. همچنین، خودکارآمدی خلاق و هویت شخصی خلاق دارای اثر مستقیم مثبت و معنادار بر ریسکپذیری فکری بودند. اثر غیرمستقیم «ثبات دانش» و «سادهبودن دانش» بر ریسکپذیری فکری ازطریق خودکارآمدی خلاق و هویت شخصی خلاق نیز مثبت و معنادار بود. همچنین، اثر غیرمستقیم «یادگیری سریع» بر ریسکپذیری فکری ازطریق خودکارآمدی خلاق منفی و معنادار بود. اثر غیرمستقیم «یادگیری سریع» و «توانایی ذاتی» بر ریسکپذیری فکری ازطریق هویت شخصی خلاق نیز منفی و معنادار گزارش شد. مطابق با یافتههای پژوهش، باورهای معرفتشناختی و خودباوریهای خلاق دانشآموزان میتوانند نقش مهم و مؤثری در میزان ریسکپذیری فکری آنها ایفا کنند. بنابراین، توجه به تقویت این باورها میتواند به ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت در دانشآموزان کمک شایانی نماید.
اشرفزاده، توحید؛ عیسیزادگان، علی و میکائیلی منیع، فرزانه. (1398). الگوی علی روابط بین باورهای معرفتشناختی و مهارتهای مطالعه بر عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(53): 72-51. https://doi.org/10.22054/jep.2020.38743.2538
تنها، زهرا؛ کدیور، پروین؛ عبداللهی، محمدحسین و حسنی، جعفر. (1396). بررسی دیدگاه دانشآموزان مقطع ابتدایی درباره معرفتشناسی شخصی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی، 4(21): 368-352. http://iranapsy.ir/Article/21265
خضریآذر، هیمن و ملکی، ژاله. (1404). رابطه سبکهای فرزندپروری و خطرپذیری فکری دانشآموزان دختر با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق. تفکر و کودک، 16(1). 10.30465/FABAK.2025.9809
زارع، حسین و رستگار، احمد. (1391). رابطه باورهای معرفتشناختی و فرآیندهای شناختی: بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت. مجله روانشناسی، 4(16): 404-388. https://www.magiran.com/p1115703
کدیور، پروین؛ تنها، زهرا؛ فرزاد، ولی اله. (1391). رابطه باورهای معرفتشناختی، رویکردهای یادگیری و تفکر تأملی با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی، 3(16): 265-251. https://www.magiran.com/p1068927
Bal İncebacak, B., & Dede, Y. (2025). Determining the mental-risk-taking of immigrant students in mathematics classroom. Social Psychology of Education, 28(1), 13.doi.org/10.1007/s11218-024-10005-5
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. https://psycnet.apa.org/record/1997-08589-000
Beghetto, R. A. (2009). Correlated of intellectual risk taking in elementary school science. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 210–223. doi.org/10.1002/tea.20270
Beghetto, R. A., & Karwowski, M. (2017). Toward untangling creative self-beliefs. In The creative self (pp. 3-22). Academic Press. doi.org/10.1016/B978-0-12-809790-8.00001-7
Beghetto, R. A., Karwowski, M., & Reiter-Palmon, R. (2021). Intellectual risk taking: A moderating link between creative confidence and creative behavior? Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 15(4), 637. https://doi.org/10.1037/aca0000323
Beghetto, R. A., Kaufman, J. C., & Baxter, J. (2011). Answering the unexpected questions: Exploring the relationship between students’ creative self-efficacy and teacher ratings of creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 5(4), 342–349. https://doi.org/10.1037/a0022834
Bilalić, M., McLeod, P., & Gobet, F. (2008). Why good thoughts block better ones: The mechanism of the pernicious Einstellung (set) effect. Cognition, 108(3), 652-661. doi.org/10.1016/j.cognition.2008.05.005
Clifford, M. M. (1991). Risk taking: Theoretical, empirical, and educational considerations. Educational psychologist, 26(3-4), 263-297. doi/abs/10.1080/00461520.1991.9653135
Clifford, M. M., & Chou, F. C. (1991). Effects of payoff and task context on academic risk taking. Journal of Educational Psychology, 83(4), 499. doi.org/10.1037/0022-0663.83.4.499
Clifford, M.M., Lan, W.Y., Chou, F.C., & Qi, Y. (1989). Academic risk-taking: Developmental and cross-cultural observations. Journal of Experimental Education, 57, 321–338. doi.org/10.1080/00220973.1989.10806514
Dewett, T. (2006). Exploring the role of risk in employee creativity. The Journal of Creative Behavior, 40(1), 27–45. doi/abs/10.1002/j.2162-6057.2006.tb01265.x
Dweck, C. S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Taylor & Francis Group. doi.org/10.1002/j.2162-6057.2006.tb01265.x
Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random house. https://psycnet.apa.org/record/2006-08575-000
Feng, S. (2024). Teacher Autonomy Support and Intellectual Risk Taking in Science Learning among Pupils: The Mediating Effects of Science Learning Interest and Creative Self-Efficacy. Best Evidence in Chinese Education, 16(2), 1841-1842. https://bonoi.org/index.php/bece/article/view/1317
Huang, C. L., Wu, C., & Yang, S. C. (2023). How students view online knowledge: Epistemic beliefs, self-regulated learning and academic misconduct. Computers & Education, 200, 104796. doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104796
Kardash, C. M., & Scholes, R. J. (1996). Effects of preexisting beliefs, epistemological beliefs, and need for cognition on interpretation of controversial issues. Journal of Educational psychology, 88(2), 260. https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.2.260
Karwowski, M. (2014). Creative mindsets: Measurement, correlates, consequences. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(1), 62. https://doi.org/10.1037/a0034898
Karwowski, M., & Barbot, B. (2016). Creative self-beliefs: Their nature, development, and correlates. In J. C. Kaufman & J. Baer (Eds.), Creativity and reason in cognitive development (pp. 302–326). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139941969.016
Karwowski, M., Lebuda, I., Wi´sniewska, E., & Gralewski, J. (2013). Big Five personality factors as the predictors of creative self-efficacy and creative personal identity: Does gender matter? The Journal of Creative Behavior, 47(3), 215–232. https://doi.org/10.1007/s12144-024-05949-y
Küçükaydın, M. A., & Ayaz, E. (2025). Validation of the Scientific Reasoning Competencies Instrument: Relationships with Epistemological Beliefs and Analytical Thinking. International Journal of Science and Mathematics Education, 23(2), 343-363. https://doi.org/10.1007/s10763-024-10482-2
Lamb, K. N., Boedeker, P., & Kettler, T. (2025). Measuring creative self-efficacy: Instrument development and validation. Thinking Skills and Creativity, 56, 101738. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101738
Muis, K. R., Chevrier, M., & Singh, C. A. (2018). The role of epistemic emotions in personal epistemology and self-regulated learning. Educational Psychologist, 53(3), 165-184. https://doi.org/10.1080/00461520.2017.1421465
Özbay, H. E., & Köksal, M. S. (2021). Middle school students’ scientific epistemological beliefs, achievements in science and intellectual risk-taking. Science & Education, 30(5), 1233-1252. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00217-y
Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of educational psychology, 85(3), 406. https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.3.406
Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the epistemological belief system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational psychologist, 39(1), 19-29. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3901_3
Sen, S. (2022). Devising A Structural Equation Model of Relations Between Teachers’ Goal Orientations, Epistemological Beliefs and Self-Efficacy. MIER Journal of Educational Studies Trends and Practices, 103-121. DOI: 10.52634/mier/2022/v12/i1/2200
Strum, I. S. (1971). The Relationship of Creativity and Academic Risk-Taking among Fifth Graders. Final Report. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED046212.pdf
Tan, L., Wei, B., & Cui, T. (2023). Relationships among perception of teacher autonomy support, achievement motivations, intellectual risk-taking, and science academic performance: a serial mediation model. International Journal of Science Education, 45(1), 43-64. https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2151328
Teagarden, A., Commer, C., Cooke, A., & Mando, J. (2018). Intellectual Risk in the Writing Classroom. Composition Studies, 46(2), 116-136. https://www.jstor.org/stable/26642478
Wan, Z. H., Lee, J. C. K., & Hu, W. (2021). How should undergraduate students perceive knowledge as a product of human creation? Insights from a study on epistemic beliefs, intellectual risk-taking, and creativity. Thinking Skills and Creativity, 39, 100786. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100786
Wan, Z. H., So, W. M. W., & Hu, W. (2021). Necessary or sufficient? The impacts of epistemic beliefs on STEM creativity and the mediation of intellectual risk-taking. International Journal of Science Education, 43(5), 672-692. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100786
Weiner, G. (1994). Feminisms in education: An introduction. Open University Press. https://philpapers.org/rec/WEIFIE-2
Wen, Y., Lai, C., He, S., Cai, Y., Looi, C. K., & Wu, L. (2024). Investigating primary school students’ epistemic beliefs in augmented reality-based inquiry learning. Interactive Learning Environments, 32(9), 5355-5372. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2214182