نقش واسطهای خودباوریهای خلاق در تأثیر باورهای معرفت شناختی بر ریسکپذیری فکری دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی
آمینه راهنما
1
,
هیمن خضری آذر
2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد. مهاباد، ایران.
2 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
کلید واژه: باورهای معرفت شناختی, هویت شخصی خلاق, خودکارآمدی خلاق, ریسکپذیری فکری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای خودباوریهای خلاق در تأثیر باورهای معرفتشناختی بر ریسکپذیری فکری دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان مهاباد به تعداد 1850 نفر بود. نمونهای شامل 352 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت آنلاین انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد باورهای معرفتشناختی (شومر، 1993)، ریسکپذیری فکری (بگتو، 2009) و مقیاس خودکارآمدی خلاق (کارووفسکی و همکاران، 2013) استفاده گردید. تحلیل دادهها با مدل معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس انجام شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم باورهای معرفتشناختی «ثبات دانش» و «سادهبودن دانش» بر ریسکپذیری فکری مثبت و معنادار بود. اثر مستقیم باور معرفتشناختی «یادگیری سریع» بر ریسکپذیری فکری منفی و معنادار گزارش شد. همچنین، خودکارآمدی خلاق و هویت شخصی خلاق دارای اثر مستقیم مثبت و معنادار بر ریسکپذیری فکری بودند. اثر غیرمستقیم «ثبات دانش» و «سادهبودن دانش» بر ریسکپذیری فکری ازطریق خودکارآمدی خلاق و هویت شخصی خلاق نیز مثبت و معنادار بود. همچنین، اثر غیرمستقیم «یادگیری سریع» بر ریسکپذیری فکری ازطریق خودکارآمدی خلاق منفی و معنادار بود. اثر غیرمستقیم «یادگیری سریع» و «توانایی ذاتی» بر ریسکپذیری فکری ازطریق هویت شخصی خلاق نیز منفی و معنادار گزارش شد. مطابق با یافتههای پژوهش، باورهای معرفتشناختی و خودباوریهای خلاق دانشآموزان میتوانند نقش مهم و مؤثری در میزان ریسکپذیری فکری آنها ایفا کنند. بنابراین، توجه به تقویت این باورها میتواند به ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت در دانشآموزان کمک شایانی نماید.
The current research was conducted with the aim of investigating the mediating role of creative self-beliefs in the effect of epistemological beliefs on students' intellectual risk-taking. The research employed a descriptive-correlational design. The study population comprised all senior high school students in Mahabad County (N=1850), with a sample of 352 participants selected through multi-stage cluster sampling via online methods. To measure the variables, Schommer (1993) epistemological beliefs questionnaire, Karwowski et al.'s creative self-efficacy (2013) and Beghetto intellectual risk-taking (2009) were used. Data analysis was done using structural equation model with Amos software. The results revealed significant positive direct effects of stability and simplicity epistemological beliefs on intellectual risk-taking. Conversely, the quick learning dimension showed a significant negative direct effect. Both creative self-efficacy and creative personal identity demonstrated significant positive direct effects on intellectual risk-taking. Regarding indirect effects, stability and simplicity beliefs positively influenced intellectual risk-taking through the mediation of creative self-efficacy and creative personal identity. The quick learning dimension negatively affected intellectual risk-taking through creative self-efficacy mediation. Additionally, both quick learning and innate ability dimensions showed negative indirect effects on intellectual risk-taking through creative personal identity mediation. According to the findings, it can be concluded that students' epistemological beliefs and creative self-beliefs can play an important role in students' intellectual risk-taking.
اشرفزاده، توحید؛ عیسیزادگان، علی و میکائیلی منیع، فرزانه. (1398). الگوی علی روابط بین باورهای معرفتشناختی و مهارتهای مطالعه بر عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(53): 72-51. https://doi.org/10.22054/jep.2020.38743.2538
تنها، زهرا؛ کدیور، پروین؛ عبداللهی، محمدحسین و حسنی، جعفر. (1396). بررسی دیدگاه دانشآموزان مقطع ابتدایی درباره معرفتشناسی شخصی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی، 4(21): 368-352. http://iranapsy.ir/Article/21265
خضریآذر، هیمن و ملکی، ژاله. (1404). رابطه سبکهای فرزندپروری و خطرپذیری فکری دانشآموزان دختر با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق. تفکر و کودک، 16(1). 10.30465/FABAK.2025.9809
زارع، حسین و رستگار، احمد. (1391). رابطه باورهای معرفتشناختی و فرآیندهای شناختی: بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت. مجله روانشناسی، 4(16): 404-388. https://www.magiran.com/p1115703
کدیور، پروین؛ تنها، زهرا؛ فرزاد، ولی اله. (1391). رابطه باورهای معرفتشناختی، رویکردهای یادگیری و تفکر تأملی با پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی، 3(16): 265-251. https://www.magiran.com/p1068927
Bal İncebacak, B., & Dede, Y. (2025). Determining the mental-risk-taking of immigrant students in mathematics classroom. Social Psychology of Education, 28(1), 13.doi.org/10.1007/s11218-024-10005-5
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. https://psycnet.apa.org/record/1997-08589-000
Beghetto, R. A. (2009). Correlated of intellectual risk taking in elementary school science. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 210–223. doi.org/10.1002/tea.20270
Beghetto, R. A., & Karwowski, M. (2017). Toward untangling creative self-beliefs. In The creative self (pp. 3-22). Academic Press. doi.org/10.1016/B978-0-12-809790-8.00001-7
Beghetto, R. A., Karwowski, M., & Reiter-Palmon, R. (2021). Intellectual risk taking: A moderating link between creative confidence and creative behavior? Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 15(4), 637. https://doi.org/10.1037/aca0000323
Beghetto, R. A., Kaufman, J. C., & Baxter, J. (2011). Answering the unexpected questions: Exploring the relationship between students’ creative self-efficacy and teacher ratings of creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 5(4), 342–349. https://doi.org/10.1037/a0022834
Bilalić, M., McLeod, P., & Gobet, F. (2008). Why good thoughts block better ones: The mechanism of the pernicious Einstellung (set) effect. Cognition, 108(3), 652-661. doi.org/10.1016/j.cognition.2008.05.005
Clifford, M. M. (1991). Risk taking: Theoretical, empirical, and educational considerations. Educational psychologist, 26(3-4), 263-297. doi/abs/10.1080/00461520.1991.9653135
Clifford, M. M., & Chou, F. C. (1991). Effects of payoff and task context on academic risk taking. Journal of Educational Psychology, 83(4), 499. doi.org/10.1037/0022-0663.83.4.499
Clifford, M.M., Lan, W.Y., Chou, F.C., & Qi, Y. (1989). Academic risk-taking: Developmental and cross-cultural observations. Journal of Experimental Education, 57, 321–338. doi.org/10.1080/00220973.1989.10806514
Dewett, T. (2006). Exploring the role of risk in employee creativity. The Journal of Creative Behavior, 40(1), 27–45. doi/abs/10.1002/j.2162-6057.2006.tb01265.x
Dweck, C. S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Taylor & Francis Group. doi.org/10.1002/j.2162-6057.2006.tb01265.x
Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random house. https://psycnet.apa.org/record/2006-08575-000
Feng, S. (2024). Teacher Autonomy Support and Intellectual Risk Taking in Science Learning among Pupils: The Mediating Effects of Science Learning Interest and Creative Self-Efficacy. Best Evidence in Chinese Education, 16(2), 1841-1842. https://bonoi.org/index.php/bece/article/view/1317
Huang, C. L., Wu, C., & Yang, S. C. (2023). How students view online knowledge: Epistemic beliefs, self-regulated learning and academic misconduct. Computers & Education, 200, 104796. doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104796
Kardash, C. M., & Scholes, R. J. (1996). Effects of preexisting beliefs, epistemological beliefs, and need for cognition on interpretation of controversial issues. Journal of Educational psychology, 88(2), 260. https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.2.260
Karwowski, M. (2014). Creative mindsets: Measurement, correlates, consequences. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(1), 62. https://doi.org/10.1037/a0034898
Karwowski, M., & Barbot, B. (2016). Creative self-beliefs: Their nature, development, and correlates. In J. C. Kaufman & J. Baer (Eds.), Creativity and reason in cognitive development (pp. 302–326). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139941969.016
Karwowski, M., Lebuda, I., Wi´sniewska, E., & Gralewski, J. (2013). Big Five personality factors as the predictors of creative self-efficacy and creative personal identity: Does gender matter? The Journal of Creative Behavior, 47(3), 215–232. https://doi.org/10.1007/s12144-024-05949-y
Küçükaydın, M. A., & Ayaz, E. (2025). Validation of the Scientific Reasoning Competencies Instrument: Relationships with Epistemological Beliefs and Analytical Thinking. International Journal of Science and Mathematics Education, 23(2), 343-363. https://doi.org/10.1007/s10763-024-10482-2
Lamb, K. N., Boedeker, P., & Kettler, T. (2025). Measuring creative self-efficacy: Instrument development and validation. Thinking Skills and Creativity, 56, 101738. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101738
Muis, K. R., Chevrier, M., & Singh, C. A. (2018). The role of epistemic emotions in personal epistemology and self-regulated learning. Educational Psychologist, 53(3), 165-184. https://doi.org/10.1080/00461520.2017.1421465
Özbay, H. E., & Köksal, M. S. (2021). Middle school students’ scientific epistemological beliefs, achievements in science and intellectual risk-taking. Science & Education, 30(5), 1233-1252. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00217-y
Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of educational psychology, 85(3), 406. https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.3.406
Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the epistemological belief system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational psychologist, 39(1), 19-29. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3901_3
Sen, S. (2022). Devising A Structural Equation Model of Relations Between Teachers’ Goal Orientations, Epistemological Beliefs and Self-Efficacy. MIER Journal of Educational Studies Trends and Practices, 103-121. DOI: 10.52634/mier/2022/v12/i1/2200
Strum, I. S. (1971). The Relationship of Creativity and Academic Risk-Taking among Fifth Graders. Final Report. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED046212.pdf
Tan, L., Wei, B., & Cui, T. (2023). Relationships among perception of teacher autonomy support, achievement motivations, intellectual risk-taking, and science academic performance: a serial mediation model. International Journal of Science Education, 45(1), 43-64. https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2151328
Teagarden, A., Commer, C., Cooke, A., & Mando, J. (2018). Intellectual Risk in the Writing Classroom. Composition Studies, 46(2), 116-136. https://www.jstor.org/stable/26642478
Wan, Z. H., Lee, J. C. K., & Hu, W. (2021). How should undergraduate students perceive knowledge as a product of human creation? Insights from a study on epistemic beliefs, intellectual risk-taking, and creativity. Thinking Skills and Creativity, 39, 100786. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100786
Wan, Z. H., So, W. M. W., & Hu, W. (2021). Necessary or sufficient? The impacts of epistemic beliefs on STEM creativity and the mediation of intellectual risk-taking. International Journal of Science Education, 43(5), 672-692. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100786
Weiner, G. (1994). Feminisms in education: An introduction. Open University Press. https://philpapers.org/rec/WEIFIE-2
Wen, Y., Lai, C., He, S., Cai, Y., Looi, C. K., & Wu, L. (2024). Investigating primary school students’ epistemic beliefs in augmented reality-based inquiry learning. Interactive Learning Environments, 32(9), 5355-5372. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2214182